Milana Marečka 20, Bratislava

Proces nástupu dieťaťa do materskej školy nie je niekedy jednoduchý. Aj napriek maximálnej snahe učiteliek, dieťa nemôže pociťovať v materskej škole rovnaký komfort v porovnaní so starostlivosťou, ktorú mu poskytujete doma. Naše pani učiteľky sa stávajú druhými rodičmi 10 – 20 detí a ich pozornosť práve tomu vášmu dieťaťu je, pochopiteľne, obmedzená. Vy, ale aj Vaše dieťa môže prežívať stavy úzkosti z tejto separácie. Rodičia, rovnako ako deti, prežívajú toto odlúčenie ťažko. Mali by ste sa s tým však čo najskôr vyrovnať. Čím menej pochybností a neistoty uvidia deti v očiach rodičov, tým jednoduchšie sa budú novej situácii prispôsobovať.

Čo robiť pred nástupom do materskej školy

  1. Čo najviac sa s dieťaťom pred začiatkom nástupu do materskej školy rozprávajte o tom, prečo je škôlka pre deti dôležitá a dobrá, že sa tu naučí množstvo nových vecí, spozná nových kamarátov a môže sa hrať s cudzími hračkami. Pozitívne dieťa motivujte.

  2. Skúste aplikovať dostatočne vopred (aj niekoľko mesiacov) režim, ktorý bude materská škola vyžadovať. Týka sa to predovšetkým vstávania a stravovania.

  3. Ak ste na prechádzke, zastavte sa pri materskej škole, aby dieťa vstupovalo do relatívne známeho prostredia. Čiastočne tým eliminujete neistotu.

  4. Hovorte detailne o režime, ktorý materská škola vyžaduje. Dieťa to potrebuje vedieť.

Prvé dni v škôlke sú stresujúce

Po nástupe do materskej školy každé dieťa prechádza 3 základnými vývojovými fázami, pričom každá z nich trvá približne týždeň.

V orientačnej fáze sa dieťa stáva pozorovateľom nového prostredia, ľudí, pravidiel a aktivít, ktorých súčasťou sa stáva. Býva málo výrečné a kontaktné voči svojmu okoliu a snaží sa spracovať všetky podnety zo svojho okolia. V tomto období sa väčšinou nechce ani hrať a nechutí mu jesť, nakoľko je vo veľkom strese.

1. Ranné lúčenie s množstvom kriku a plaču je pre všetkých veľmi náročné. Toto obdobie proste musíte vydržať a dôverovať skúseným učiteľkám.

  • Nikdy neodchádzajte bez rozlúčenia!

  • Ak sa dá veľmi rýchlo sa rozlúčte. Nedávajte dieťaťu ani na sekundu pocítiť, že by mohlo odísť s vami.

  • Pokiaľ dieťa chytí záchvat, musíte ho uistiť, že napriek tomu budete musieť odísť  a ono aj tak musí zostať v škôlke. Je jasné, že ste v šoku a možno ste u svojho dieťaťa obdobný záchvat ešte nevideli, ale musíte pozbierať sily a ísť. Hovorte s ním však o tejto situácii aj pred tým, ako nastane, keď je dieťa pokojné.

  • Aj v prípade, že sa vám zdá situácia neúnosná a pre všetkých veľmi vyčerpávajúca, dochádzku určite prerušujte, lebo by ste sa ocitli na úplnom začiatku.

  • Darujte dieťaťu nejakú drobnosť, napríklad srdiečko alebo macíka, ktorý bude symbolizovať, že ho veľmi ľúbite a vždy sa pre neho vrátite.


2.
 Dieťatku nedávajte po škôlke žiadne ďalšie aktivity, bolo by preťažené. Potrebuje si oddýchnuť a svoj stres odfiltrovať v pokojnom domácom prostredí.

3. Nakoľko deti veľmi málo prípadne vôbec v materskej škole nechcú jesť, ich nervozita, prípadne plačlivosť sa zvyšuje aj kvôli tomu. Majte po príchode do materskej školy pripravený malý snack, ktorý má dieťa rádo a potlačte tak ďalšiu vlnu nervozity z vášho stretnutia. Z detí zvykne opadnúť stres a po uvoľnení sa opäť rozplačú. Snack, ktorý má rád či obľúbená hračka ho určite potešia.


4. Hovorte o jeho strachu a úzkosti. 
Snažte sa zistiť, čoho konkrétne sa dieťa bojí. Má strach, že sa nevrátite? Ublížil mu niekto? Alebo nevie, kde je toaleta? Ak raz presne definujete, čoho sa dieťa bojí, dokážete proti týmto jeho obavám v spolupráci s učiteľkou ľahšie bojovať.


5.
Poproste pani učiteľku, aby si dieťa mohlo vziať do materskej školy svoju najobľúbenejšiu hračku. Bude mu dávať pocit bezpečia a istoty pokiaľ sa navrátite.

 

Kontaktná fáza ( druhý týždeň ) predstavuje obdobie, kedy sa snaží dieťa o svoje presadenie v kolektíve. Hľadá si svoje miesto a upútava na seba pozornosť. Všíma si, čo je pre rovesníkov zaujímavé a snaží sa získať si ich priazeň. Dieťa je komunikatívnejšie, hravejšie, no stále veľmi vyčerpané zo spracúvania nových podnetov. Musí si zvykať na nové povahy detí v triede, zvládať riešenia konfliktov pod vedením pani učiteľky. Vo Vašej prítomnosti môže byť plačlivejšie a pôsobiť nevyrovnane. Pokúste sa tieto nálady zvládať bez väčších emócií a chápať, že na dieťa je počas dňa kladená veľká záťaž.

Aj adaptácia má šťastný koniec

Tretí týždeň sa zväčša prekrýva s poslednou fázou ukľudnenia. Dieťa sa stáva vyrovnanejšie, je menej plačlivé a chápe pravidlá materskej školy. Prejavuje svoju náklonnosť, napodobňuje iné deti a prehlbuje priateľstvá. Priestory materskej školy sú pre neho známe a upokojenie umožňuje štandardné stravovanie. Ak ste boli trpezliví a nenechávali ste svoje dieťa celodenne v materskej škole, teraz je ten správny čas. Dieťa je na to pripravené. Určite s ním však o tom komunikujte, aby opäť nezostalo zneistené.

Vyčerpanie stále pretrváva, a preto sa neodporúča po pobyte v materskej škole žiadny fyzicky náročnejší režim. Dieťa by si malo v pokoji dobiť energiu.

Kto prežil nástup svojich detí do škôlky, vie že každé to prežívalo úplne inak. Nestanovujte si preto žiadny limit a neporovnávajte Vaše dieťa s inými. Pamätajte, že každé dieťa je jedinečné a má iné povahové črty a preddispozície. Niektoré deti fyzické prejavy úzkosti či  teatrálne záchvaty vôbec nemajú. U iných sa objavia na pár dní a u ďalších môžu pretrvávať týždne. Nakoniec si však zvykne a vy budete mať radosť, že ste ho podporovali najlepšie ako ste vedeli. ♥

Zdroj: eduworld.sk