Od školského roku 2024/2025 je v našej materskej škole na účely inkluzívneho vzdelávania vytvorený Školský podporný tím.
Školský podporný tím predstavuje tím odborníkov, ktorí sú prítomní priamo v materskej škole a aktívne sa podieľajú na tvorbe kultúry školy, pracujú nielen s deťmi, ale aj s pedagógmi, zákonnými zástupcami pri nastavovaní systematických procesov vo výchove a vzdelávaní.
Školský podporný tím predstavuje v súlade s § 84a zákona 138/2019 Z. z. spolupracujúcu skupinu ľudí zostavenú z odborných a pedagogických zamestnancov školy, ktorí sa aktívne podieľajú na tvorbe rešpektujúcej kultúry školy ako učiacej sa organizácie.
Školský podporný tím tvoria:
Prvá úroveň podpory:
- Triedny učiteľ
- Pedagogickí asistenti
Druhá úroveň podpory:
- Školský špeciálny pedagóg
- Školský logopéd
Školský podporný tím vďaka inkluzívnemu prístupu poskytuje:
-
- podporu deťom, pedagogickým zamestnancom (ktorí nie sú členmi ŠPT), zákonným zástupcom,
- šíri osvetu o princípoch inkluzívneho vzdelávania a tým oslabuje predsudky, ktoré by mohli viesť k diskriminácii,
- participáciu na možnej úprave kurikula podľa individuálnych potrieb každého dieťaťa (prispôsobovanie metód, foriem, obsahu vzdelávania, hodnotenia a klasifikácie dieťaťa/žiaka),
- súčinnosť pri nastavovaní potrebných úprav a aj pri vytváraní vhodných didaktických materiálov, pomôcok, príp. iných možností pre konkrétne dieťa,
- možnosť (v spolupráci s pedagógom vyučujúcim v danej triede), systémovo upravovať metódy a formy práce v triede, ktoré budú viac podporovať rozvoj potenciálu detí, ako je napríklad skupinová práca a pod.,
- podporu otvorenej komunikácie a spolupráce medzi jednotlivými aktérmi školskej komunity (vo výchovno-vzdelávacom procese i v neformálnom kontakte), pričom si všetci v procese vzdelávania môžu byť do veľkej miery navzájom nápomocní,
- spoluprácu so zariadením poradenstva a prevencie a ďalšími subjektmi (špecializované výchovné zariadenia, zariadenia sociálnoprávnej ochrany, polícia) pri podpore detí a ich zákonných zástupcov v oblasti výchovy a vzdelávania.
Triedny učiteľ
Triedny učiteľ v spolupráci so ŠPT primárne zodpovedá za koordináciu činnosti na podporu budovania pozitívnej klímy triedy, riešenie detských konfliktov, vytváranie zdravých vzťahov, identifikáciu potrieb, prekážok a rizík, tiež hľadanie zdrojov na ich skoré riešenie. Tieto činnosti realizuje v spolupráci s pedagogickým asistentom, ostatnými učiteľmi, ktorí pôsobia v triede, a zákonnými zástupcami detí.
Triedny učiteľ vykonáva v obmedzenom rozsahu tiež pedagogickú diagnostiku, pedagogickú intervenciu, rozvoj inkluzívneho vzdelávania a prevenciu. Podpora sa poskytuje každému dieťaťu podľa jeho potrieb. Učiteľ zodpovedá za úpravu metód, foriem a obsahu vzdelávania.
Pedagogický asistent
Je podporou pre učiteľa úzko spojenou nielen s dieťaťom so zdravotným znevýhodnením, resp. zdravotným postihnutím, ale zároveň aj s celým kolektívom triedy. Jeho úloha sa obmieňa podľa veku detí s ktorými pracuje, charakteru ich ťažkostí a potrieb učiteľa.
Ak pedagogický asistent plní úlohy člena ŠPT podľa § 84a ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z., potom jeho úlohou je najmä:
- a) koordinovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania,
- b) zabezpečiť vo výchove a vzdelávaní uplatňovanie používania prístupov a stratégií, ktoré vyplývajú z jednotlivých odborov vedy a techniky,
- c) spolupracovať so zariadením poradenstva a prevencie a ďalšími subjektmi pri podpore detí, žiakov a ich zákonných zástupcov v oblasti výchovy a vzdelávania,
- d) poskytovať poradenstvo deťom, žiakom a zákonným zástupcom a metodickú podporu pedagogickým zamestnancom,
- e) podieľať sa na tvorbe školského vzdelávacieho programu.
Z vyššie uvedeného vyplýva, že ak je PA prijatý ako člen ŠPT, plní okrem úloh PA uvedených v § 21 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. aj úlohy podľa § 84a ods.1 zákona č. 138/2019 Z. z.
Špeciálny pedagóg
Pri práci s deťmi sa venuje:
- Poskytovaniu špeciálnopedagogickej starostlivosti deťom so zdravotným znevýhodnením. Zdravotné znevýhodnenie je u dieťaťa diagnostikované centrom poradenstva a prevencie.
- Poskytovaniu komplexnej špeciálnopedagogickej starostlivosti všetkým deťom:
Špeciálnopedagogická starostlivosť spočíva v diagnostike; prognostike; individuálnej alebo skupinovej intervencii; zameranej na zmiernenie negatívneho vplyvu oslabených oblastí dieťaťa, na rozvoj jeho schopností alebo osobnosti vo výchovno-vzdelávacom procese, ktorá sa realizuje formou reedukačných cvičení a špeciálnopedagogické poradenstvo – konzultácie.
- Realizáciou preventívnych a rozvojových programov v jednotlivých triedach
V spolupráci s učiteľmi a ostatnými pedagogickými zamestnancami sa venuje:
- tvorbe individuálnych vzdelávacích programov,
- navrhovaniu vhodného prístupu vo výchove a vzdelávaní, vhodných výchovno-vzdelávacích metód a foriem, úprav školského prostredia,
- zabezpečovaniu špeciálnych pomôcok, didaktických pomôcok, kompenzačných pomôcok,
- poskytovaniu konzultácii, metodického vedenia a odbornej literatúry učiteľom a pedagogickým asistentom.
V spolupráci s rodičmi sa venuje:
- poskytovaniu individuálnych konzultácii, informácií a špeciálnopedagogického poradenstva rodičom individuálne začlenených detí, ako aj rodičom všetkých detí.
V spolupráci so zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie sa venuje:
- osobným návštevám, telefonickej a e-mailovej komunikácii za účelom odbornej konzultácie najmä s Centrom poradenstva a prevencie a Centrom špeciálnopedagogického poradenstva, s odbornými lekármi – pediater, detský neurológ, detský psychiater, klinický logopéd a ďalšími odborníkmi.
Školský logopéd
Vykonáva logopedickú orientačnú diagnostiku, následne u detí s narušenou komunikačnou schopnosťou, logopedické intervencie a poradenstvo. Poskytuje poradenstvo aj ich zákonným zástupcom, koordinuje PZ a OZ pri edukácii detí s narušenou komunikačnou schopnosťou.