Poradenstvo

Školský podporný tím

Od školského roku 2024/2025 je v našej materskej škole na účely inkluzívneho vzdelávania vytvorený Školský podporný tím.

Školský podporný tím predstavuje tím odborníkov, ktorí sú prítomní priamo v materskej škole a aktívne sa podieľajú na tvorbe kultúry školy, pracujú nielen s deťmi, ale aj s pedagógmi, zákonnými zástupcami pri nastavovaní systematických procesov vo výchove a vzdelávaní.

Školský podporný tím predstavuje v súlade s § 84a zákona 138/2019 Z. z. spolupracujúcu skupinu ľudí zostavenú z odborných a pedagogických zamestnancov školy, ktorí sa aktívne podieľajú na tvorbe rešpektujúcej kultúry školy ako učiacej sa organizácie.

Školský podporný tím tvoria:

Prvá úroveň podpory:

  • Triedny učiteľ
  • Pedagogickí asistenti

Druhá úroveň podpory:

  • Školský špeciálny pedagóg
  • Školský logopéd

 

Školský podporný tím vďaka inkluzívnemu prístupu poskytuje:

    • podporu deťom, pedagogickým zamestnancom (ktorí nie sú členmi ŠPT), zákonným zástupcom,
    • šíri osvetu o princípoch inkluzívneho vzdelávania a tým oslabuje predsudky, ktoré by mohli viesť k diskriminácii,
    • participáciu na možnej úprave kurikula podľa individuálnych potrieb každého dieťaťa (prispôsobovanie metód, foriem, obsahu vzdelávania, hodnotenia a klasifikácie dieťaťa/žiaka),
    • súčinnosť pri nastavovaní potrebných úprav a aj pri vytváraní vhodných didaktických materiálov, pomôcok, príp. iných možností pre konkrétne dieťa,
    • možnosť (v spolupráci s pedagógom vyučujúcim v danej triede), systémovo upravovať metódy a formy práce v triede, ktoré budú viac podporovať rozvoj potenciálu detí, ako je napríklad skupinová práca a pod.,
    • podporu otvorenej komunikácie a spolupráce medzi jednotlivými aktérmi školskej komunity (vo výchovno-vzdelávacom procese i v neformálnom kontakte), pričom si všetci v procese vzdelávania môžu byť do veľkej miery navzájom nápomocní,
    • spoluprácu so zariadením poradenstva a prevencie a ďalšími subjektmi (špecializované výchovné zariadenia, zariadenia sociálnoprávnej ochrany, polícia) pri podpore detí a ich zákonných zástupcov v oblasti výchovy a vzdelávania.

Triedny učiteľ

Triedny učiteľ v spolupráci so ŠPT primárne zodpovedá za koordináciu činnosti na podporu budovania pozitívnej klímy triedy, riešenie detských  konfliktov, vytváranie zdravých vzťahov, identifikáciu potrieb, prekážok a rizík, tiež hľadanie zdrojov na ich skoré riešenie. Tieto činnosti realizuje v spolupráci s pedagogickým asistentom, ostatnými učiteľmi, ktorí pôsobia v triede, a zákonnými zástupcami detí.

Triedny učiteľ vykonáva v obmedzenom rozsahu tiež pedagogickú diagnostiku, pedagogickú intervenciu, rozvoj inkluzívneho vzdelávania a prevenciu. Podpora sa poskytuje každému dieťaťu podľa jeho potrieb. Učiteľ zodpovedá za úpravu metód, foriem a obsahu vzdelávania.

 

Pedagogický asistent

Je podporou pre učiteľa úzko spojenou nielen s dieťaťom so zdravotným znevýhodnením, resp. zdravotným postihnutím, ale zároveň aj s celým kolektívom triedy. Jeho úloha sa obmieňa podľa veku detí s ktorými pracuje, charakteru ich ťažkostí a potrieb učiteľa.

Ak  pedagogický asistent plní úlohy člena ŠPT podľa § 84a ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z., potom jeho úlohou je najmä:

  1. a) koordinovať rozvoj inkluzívneho vzdelávania,
  2. b) zabezpečiť vo výchove a vzdelávaní uplatňovanie používania prístupov a stratégií, ktoré vyplývajú z jednotlivých odborov vedy a techniky,
  3. c) spolupracovať so zariadením poradenstva a prevencie a ďalšími subjektmi pri podpore detí, žiakov a ich zákonných zástupcov v oblasti výchovy a vzdelávania,
  4. d) poskytovať poradenstvo deťom, žiakom a zákonným zástupcom a metodickú podporu pedagogickým zamestnancom,
  5. e) podieľať sa na tvorbe školského vzdelávacieho programu.

Z vyššie uvedeného vyplýva, že ak je PA prijatý ako  člen  ŠPT, plní okrem úloh PA uvedených v § 21 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. aj úlohy podľa § 84a ods.1 zákona č. 138/2019 Z. z.

 

Špeciálny pedagóg

Pri práci s deťmi sa venuje:

  • Poskytovaniu špeciálnopedagogickej starostlivosti deťom so zdravotným znevýhodnením. Zdravotné znevýhodnenie je u dieťaťa diagnostikované centrom poradenstva a prevencie.
  • Poskytovaniu komplexnej špeciálnopedagogickej starostlivosti všetkým deťom:

Špeciálnopedagogická starostlivosť spočíva v diagnostike; prognostike; individuálnej alebo skupinovej intervencii; zameranej na zmiernenie negatívneho vplyvu oslabených oblastí dieťaťa, na rozvoj jeho schopností alebo osobnosti vo výchovno-vzdelávacom procese, ktorá sa realizuje formou reedukačných cvičení a špeciálnopedagogické poradenstvo – konzultácie.

  • Realizáciou preventívnych a rozvojových programov v jednotlivých triedach

V spolupráci s učiteľmi a ostatnými pedagogickými zamestnancami sa venuje:

  • tvorbe individuálnych vzdelávacích programov,
  • navrhovaniu vhodného prístupu vo výchove a vzdelávaní, vhodných výchovno-vzdelávacích metód a foriem, úprav školského prostredia,
  • zabezpečovaniu špeciálnych pomôcok, didaktických pomôcok, kompenzačných pomôcok,
  • poskytovaniu konzultácii, metodického vedenia a odbornej literatúry učiteľom a pedagogickým asistentom.

V spolupráci s rodičmi sa venuje:

  • poskytovaniu individuálnych konzultácii, informácií a špeciálnopedagogického poradenstva rodičom individuálne začlenených detí, ako aj rodičom všetkých detí.

V spolupráci so zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie sa venuje:

  • osobným návštevám, telefonickej a e-mailovej komunikácii za účelom odbornej konzultácie najmä s Centrom poradenstva a prevencie a Centrom špeciálnopedagogického poradenstva, s odbornými lekármi – pediater, detský neurológ, detský psychiater, klinický logopéd a ďalšími odborníkmi.

 

Školský logopéd

Vykonáva logopedickú orientačnú diagnostiku, následne u detí s narušenou komunikačnou schopnosťou, logopedické intervencie a poradenstvo. Poskytuje poradenstvo aj ich zákonným zástupcom, koordinuje PZ a OZ pri edukácii detí s narušenou komunikačnou schopnosťou.

Mohlo by sa vás zaujímať...