Naša materská škola

Všeobecná charakteristika našej MŠ

Zriaďovateľom našej Materskej školy je Mestská časť Bratislava – Devínska Nová Ves. Materskej škole ( ďalej MŠ ) Ul. M. Marečka č. 20, Bratislava bola udelená právna subjektivita od 1. 01. 2005. Od 1. 09. 2007 bolo realizované zlúčenie dvoch Materských škôl ( MŠ M. Marečka 20 a MŠ M. Marečka 16 ) do jedného právneho subjektu. Z tohto dôvodu sú jedno riaditeľstvo s elokovanými triedami na Ul. M. Marečka 16 a od roku 2023 aj na ul. M. Marečka 10 (ďalej ET) .

MŠ je rozpočtovou organizáciou. Jej zriaďovateľom je MČ Bratislava – Devínska Nová Ves. V MŠ pracujú kvalifikované učiteľky pod vedením riaditeľky a zástupkýň . MŠ poskytuje predprimárne vzdelávanie s celodennou alebo poldennou ( na žiadosť   zákonného zástupcu dieťaťa)  starostlivosťou deťom   vo veku spravidla od 3-6 rokov (deti po dovŕšení dvoch rokov veku môžu by prijaté, ak sú vytvorené vhodné materiálne, personálne a iné potrebné podmienky).K obom objektom budov MŠ prináleží trávnatá plocha školskej záhrady a dvor vybavený detskými relaxačno – pohybovými atrakciami ( preliezačky, šmýkľavky, vlak, autobus, pieskoviská, kozmická loď). V školských záhradách majú deti vytvorený priestor k environmentálnym aktivitám. V areáloch je veľa zelene, kríkov, listnatých i ihličnatých stromov, ktoré spríjemňujú celkové prírodné prostredie deťom, rodičom, zamestnancom a v neposlednej miere i obyvateľom sídliska. Prevádzka MŠ je od 6,30 hod. – 17,00 hod. Materská škola má 14 tried, z toho spravidla všetky homogénne. Kapacita materskej školy je 320 detí.

MŠ a elokované triedy:

  1. Ul. M. Marečka 20                                                 štyri triedy homogénne
  2. Ul. M. Marečka 16         (ET)                                deväť tried homogénnych
  3. Ul. M. Marečka 10         (ET)                                 jedna trieda homogénna
  • Personálne zabezpečenie

Materská škola má cca 50 zamestnancov, z toho 32 pedagogických.

           Pedagogickí zamestnanci MŠ:

  • Spĺňajú kvalifikačné požiadavky stanovené príslušnou legislatívou v súlade

s Vyhláškou MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov  a Zákona č. 138/2019. Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch Z.z.a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

  • V každodennej pedagogickej práci preukazujú odborné, pedagogicko – psychologické spôsobilosti a osobnostné predpoklady na výkon svojho pracovného zaradenia

Vedúci pedagogickí zamestnanci:

  • Vytvárajú predpoklady pre fungujúce, motivované spolupracujúce spoločenstvo v škole s náročnou profesionálnou klímou a podporujúcim prostredím. Materskú školu riadi riaditeľka materskej školy s jej zástupkyňami aj v elokovaných triedach.

        Riaditeľka MŠ                       

Mgr. Monika Zelenková

             Zástupkyne riaditeľky MŠ:

Bc. Zuzana Maderová           MŠ   Ul. M. Marečka 20, ul. M. Marečka 10 (EP)
Marta Hojzáková                   MŠ   Ul. M. Marečka 16    (EP)

Vedúca školskej jedálne:

Mgr. Lucia Machová   ( ŠK MŠ 20 + ŠK MŠ 16 ) – 0948 794 227

Úradné hodiny: pondelok: od 15.00 hod.- 17.00 hod.
Možnosť stretnutia mimo úradných hodín možno dohodnúť na tel. číslach:

Materská škola Telefonický kontakt Školská jedáleň Telefonický kontakt
A) MŠ 20 02/ 64 778 146 ŠJ 02/ 64 774 – 676
B) MŠ 16 02/ 64 775 011 ŠJ 02/ 64 777 – 027

 Nepedagogickí zamestnanci MŠ:

Tajomníčka: Ivana Išpoldová

  • upratovačky, kuchárky, ekonómka, referentka PaM.

 Odborné poradenstvo: odborníci z oblasti odborného poradenstva sa môžu zapojiť do pedagogického procesu CPaP, logopéd

  • Materiálno – technické a priestorové podmienky

Prostredie našej  MŠ vytvára podmienky pre celkovú pohodu detí, uspokojuje ich psychické, citové a telesné potreby. Mikroklíma prostredia MŠ vplýva na pocit ich pohody, výkonnosti a únavy pri pohybe, hre, učení a práci. Prostredie si deti s učiteľkou dotvárajú a úzko súvisí s cieľmi materskej školy, výchovno-vzdelávacou činnosťou, obsahom výchovy a vzdelávania, a s učením dieťaťa.

Podnetnosť prostredia – inšpiruje deti k spontánnemu i zámernému učeniu.

Materiálne prostredie – poskytuje deťom priame a bezprostredné zážitky na základe vnútornej motivácie. Materiálno – technické a priestorové podmienky vyhovujú potrebám edukačného procesu a kapacite materskej školy podľa platnej legislatívy. Postupne prebieha modernizácia interiérov a exteriérov na oboch zariadeniach. V materskej škole je k dispozícii pedagogickým zamestnancom PC, tlačiareň, internet a kopírovacie zariadenie. K štandardnému a nezastupiteľnému vybaveniu MŠ patria hračky.(Ich výberu, kvalite a veku primeranosti venujeme zvýšenú pozornosť). Súčasťou materiálno-technického vybavenia materskej školy je detská a odborná literatúra, učebné pomôcky, telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, didaktická a audiovizuálna technika, digitálne technológie atď. MŠ je dostatočne vybavená spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické, pracovné činnosti v súlade bezpečnostných a hygienických noriem. Rozmiestnenie nábytku rešpektuje potrebu detí mať dostatok priestoru na hry, zdravotné cvičenie a odpočinok. Nábytok triedy má antropometrické kritéria ( výška, veľkosť). Interiér je vkusne obnovený novým detským nábytkom, kobercami , ležadlami a posteľnou bielizňou. Zariadenie je prispôsobené počtu detí, vyhotovené z prírodných materiálov. Vo vnútornom prostredí triedy je voľný priestor pre spoločné pohybové aktivity a pohybové hry, ďalej priestor pre hry a pracovné aktivity (hrové a pracovné kútiky, centrá). Hrové a pracovné centrá sú umiestnené v priestore, ktorý je vybavený účelovo a slúži na spontánne hry detí a učiteľkou plánovanú a riadenú EA. O tematickom zameraní hrových centier a ich obmieňaní rozhoduje učiteľka spolu s deťmi podľa plánovaných činností, zámerov a podľa záujmu detí o hrové prostredie.

Usporiadanie interiéru tried je situované tak, aby:

  • umožnilo deťom komunikáciu pri spoločných činnostiach v hrových skupinách,
  • uľahčilo dieťaťu voľný styk s najbližším okolím z hľadiska bezpečnosti, estetiky a funkčnosti
  • uľahčilo dieťaťu prístup k hračkám a pomôckam,
  • umožnilo dieťaťu plánovať a vytvárať hrové prostredie podľa vlastného zámeru,
  • umožnilo dieťaťu poznať vlastné pracovné tempo a umožniť mu uvedomiť si vlastné možnosti,
  • umožnilo dieťaťu ponechať vlastný výtvor v prostredí,
  • umožnilo dieťaťu tvoriť podľa vlastných predstáv na základe samostatného rozhodovania sa pri výbere činností,
  • umožňovalo deťom dodržiavanie vopred stanovených pravidiel ( ukladanie hračiek, manipulácia s predmetmi a učebnými pomôckami),

Priestorové podmienky MŠ spĺňajú hygienické normy a kapacity určené Regionálnym úradom verejného zdravotníctva hlavného mesta Bratislavy.

Exteriér (vonkajšie prostredie) zahŕňa celkový ráz krajiny (chránená oblasť Devínska Kobyla, Sanberg, alúvia rieky Morava, kultúrne zvyky). Budovy materskej školy sú typizované, ich technický stav sa stále monitoruje a obnovuje – majú nové platové okná a elokované triedy sú zateplené. Exteriérové vybavenie školského dvora postupne revitalizujeme za nové, ktoré spĺňajú štandard EÚ. Preliezky, hojdačky sú pevné a odolné voči mechanickým zásahom a poveternostným vplyvom. Revitalizácia sa nám podarila v rámci projektov Deti v pohybe, Otvorená škola – oblasť športu, Farebný semafor, Človiečik so zelenými palčekmi. Oba detské areály majú k dispozícii pieskoviská, ktoré sú prekryté textíliou. Pieskoviská sú pravidelne kontrolované zamestnancami regionálneho úradu verejného zdravotníctva, podľa pokynov sa prevádzkoví zamestnanci starajú o ich úpravu a hygienu. Veľkú pozornosť venujeme údržbe školských areálov a pokračujeme v starostlivosti o zeleň na školskom dvore, vysadenú v rámci projektov: Enviroprojekt, Strom života, Dendro – park. Školský areál je oplotený z bezpečnostných a hygienických dôvodov. Vonkajší priestor školského areálu umožňuje deťom pri pobyte vonku realizovať:

  • pohybové činnosti (na náradí, voľné pohybové činnosti),
  • tvorivé, konštrukčné a umelecké činnosti,
  • komunikačné činnosti (nadväzovanie kontaktov),
  • špeciálne činnosti (navodzované alebo vedené učiteľkou).

Pre deti so zdravotným znevýhodnením sú zaistené materiálno-technické podmienky nevyhnutné na ich výchovno-vzdelávaciu činnosť (bezbariérový prístup). Konkrétne a presné požiadavky na vybavenie, usporiadanie a funkčné členenie materiálneho prostredia materskej školy sú realizované v súlade s Vyhláškou MZ SR č.75/2023 o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež, ako aj zákon 517/2022 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní

MŠ pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb je povinná:

  • prihliadať na základné fyziologické potreby detí,
  • vytvárať podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno-patologických javov,
  • zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia detí,
  • poskytnúť nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí,
  • vedie evidenciu registrovaných školských úrazov, ku ktorým prišlo počas výchovno- vzdelávacej činnosti alebo činnostiach

organizovaných materskou školou a má poistené všetky deti v prípade úrazu v komerčnej poisťovni. (Metodické usmernenie č. 4/2009-R k zavedeniu jednotného postupu škôl, školských zariadení a vysokých škôl pri vzniku registrovaného školského úrazu a pri evidencii nebezpečných udalostí)

Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrovanou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania v MŠ. Deti sa prostredníctvom tohto obsahu učia chrániť si svoje zdravie a zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie.

( Zákon č. 114/2022 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláška MŠ SR  č. 541/2021 Z. z. o materskej škole. Tá v § 4 uvádza základné podmienky a zodpovednosť pri zabezpečovaní bezpečnosti a ochrany zdravia v závislosti od možných spôsobov organizácie výchovy a vzdelávania.

Postup pri riešení školských úrazov a nebezpečných udalostí stanovuje Pri ochrane osobných údajov o deťoch, rodičoch, zákonných zástupcoch a zamestnancoch materskej školy sa postupuje podľa platnej legislatívy.

Samozrejmosťou je každodenné poučenie detí o bezpečnosti a ochrane zdravia v materskej škole pri hrách   a hrových činnostiach, v pohybových a relaxačných   činnostiach, pri pobytoch vonku v areáli a mimo areálu. Všetky aktivity a výlety organizované MŠ sa uskutočňujú podľa vypracovaného plánu  organizačného zabezpečenia a s písomným informovaným súhlasom zákonných zástupcov. Zamestnanci sú pravidelne preškolení a poučení technikom o zásadách   BOZP a PO prostredníctvom školení   a smerníc. V spolupráci RÚVZ Ružinov – Bratislava  sú vykonávané pravidelné kontroly a zistené nedostatky sú bezodkladne odstraňované – zdravotnou službou na základe zmluvy Agel clinic a referentom MIROMAX BOZP a CO.