Zriaďovateľom našej Materskej školy je Mestská časť Bratislava – Devínska Nová Ves. Materskej škole ( ďalej MŠ ) Ul. M. Marečka č. 20, Bratislava bola udelená právna subjektivita od 1. 01. 2005. Od 1. 09. 2007 bolo realizované zlúčenie dvoch Materských škôl ( MŠ M. Marečka 20 a MŠ M. Marečka 16 ) do jedného právneho subjektu. Z tohto dôvodu sú jedno riaditeľstvo s elokovanými triedami na Ul. M. Marečka 16 (ďalej ET) .
MŠ je rozpočtovou organizáciou. Jej zriaďovateľom je MČ Bratislava – Devínska Nová Ves. V MŠ pracujú kvalifikované učiteľky pod vedením riaditeľky a zástupkýň . MŠ poskytuje predprimárne vzdelávanie s celodennou alebo poldennou ( na žiadosť zákonného zástupcu dieťaťa) starostlivosťou deťom vo veku spravidla od 3-6 rokov (deti po dovŕšení dvoch rokov veku môžu by prijaté, ak sú vytvorené vhodné materiálne, personálne a iné potrebné podmienky).K obom objektom budov MŠ prináleží trávnatá plocha školskej záhrady a dvor vybavený detskými relaxačno – pohybovými atrakciami ( preliezačky, šmýkľavky, vlak, autobus, pieskoviská, kozmická loď). V školských záhradách majú deti vytvorený priestor k environmentálnym aktivitám. V areáloch je veľa zelene, kríkov, listnatých i ihličnatých stromov, ktoré spríjemňujú celkové prírodné prostredie deťom, rodičom, zamestnancom a v neposlednej miere i obyvateľom sídliska. Prevádzka MŠ je od 6,30 hod. – 17,00 hod. Materská škola má 14 tried, z toho spravidla všetky homogénne. Kapacita materskej školy je 320 detí.
MŠ a elokované triedy:
- Ul. M. Marečka 20 štyri triedy homogénne
- Ul. M. Marečka 16 (ET) deväť tried homogénnych
- Personálne zabezpečenie
Materská škola má cca 45 zamestnancov, z toho 29 pedagogických.
Pedagogickí zamestnanci MŠ:
- Spĺňajú kvalifikačné požiadavky stanovené príslušnou legislatívou v súlade
s Vyhláškou MŠVVaŠ SR č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a Zákona č. 138/2019. Z.z. o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov má vysokoškolské vzdelanie 11 pani učiteliek a štyri pani učiteľky si doplňujú vzdelanie na strednej Pedagogickej akadémií.
- V každodennej pedagogickej práci preukazujú odborné, pedagogicko – psychologické spôsobilosti a osobnostné predpoklady na výkon svojho pracovného zaradenia
Vedúci pedagogickí zamestnanci:
- Vytvárajú predpoklady pre fungujúce, motivované spolupracujúce spoločenstvo v škole s náročnou profesionálnou klímou a podporujúcim prostredím. Materskú školu riadi riaditeľka materskej školy s jej zástupkyňami aj v elokovaných triedach.
Riaditeľka MŠ
Mgr. Monika Zelenková
Zástupkyne riaditeľky MŠ:
Bc. Zuzana Maderová MŠ Ul. M. Marečka 20
Marta Hojzáková MŠ Ul. M. Marečka 16 (EP)
Iveta Petercová /štatutárna zástupkyňa/ (EP)
Vedúca školskej jedálne:
Mgr. Lucia Machová ( ŠK MŠ 20 + ŠK MŠ 16 ) – 0948 794 227
Úradné hodiny: pondelok: od 15.00 hod.- 17.00 hod.
Možnosť stretnutia mimo úradných hodín možno dohodnúť na tel. číslach:
Materská škola | Telefonický kontakt | Školská jedáleň | Telefonický kontakt |
A) MŠ 20 | 02/ 64 778 146 | ŠJ | 02/ 64 774 – 676 |
B) MŠ 16 | 02/ 64 775 011 | ŠJ | 02/ 64 777 – 027 |
Nepedagogickí zamestnanci MŠ:
Tajomníčka: Ivana išpoldová
- upratovačky, kuchárky, ekonómka, referentka PaM.
Odborné poradenstvo: odborníci z oblasti odborného poradenstva sa môžu zapojiť do pedagogického procesu CPPPaP, logopéd
- Materiálno – technické a priestorové podmienky
Prostredie našej MŠ vytvára podmienky pre celkovú pohodu detí, uspokojuje ich psychické, citové a telesné potreby. Mikroklíma prostredia MŠ vplýva na pocit ich pohody, výkonnosti a únavy pri pohybe, hre, učení a práci. Prostredie si deti s učiteľkou dotvárajú a úzko súvisí s cieľmi materskej školy, výchovno-vzdelávacou činnosťou, obsahom výchovy a vzdelávania, a s učením dieťaťa.
Podnetnosť prostredia – inšpiruje deti k spontánnemu i zámernému učeniu.
Materiálne prostredie – poskytuje deťom priame a bezprostredné zážitky na základe vnútornej motivácie. Materiálno – technické a priestorové podmienky vyhovujú potrebám edukačného procesu a kapacite materskej školy podľa platnej legislatívy. Postupne prebieha modernizácia interiérov a exteriérov na oboch zariadeniach. V materskej škole je k dispozícii pedagogickým zamestnancom PC, tlačiareň, internet a kopírovacie zariadenie. K štandardnému a nezastupiteľnému vybaveniu MŠ patria hračky.(Ich výberu, kvalite a veku primeranosti venujeme zvýšenú pozornosť). Súčasťou materiálno-technického vybavenia materskej školy je detská a odborná literatúra, učebné pomôcky, telovýchovné náradie a náčinie, hudobné nástroje, didaktická a audiovizuálna technika, digitálne technológie atď. MŠ je dostatočne vybavená spotrebným materiálom na výtvarné, grafomotorické, pracovné činnosti v súlade bezpečnostných a hygienických noriem. Rozmiestnenie nábytku rešpektuje potrebu detí mať dostatok priestoru na hry, zdravotné cvičenie a odpočinok. Nábytok triedy má antropometrické kritéria ( výška, veľkosť). Interiér je vkusne obnovený novým detským nábytkom, kobercami , ležadlami a posteľnou bielizňou. Zariadenie je prispôsobené počtu detí, vyhotovené z prírodných materiálov. Vo vnútornom prostredí triedy je voľný priestor pre spoločné pohybové aktivity a pohybové hry, ďalej priestor pre hry a pracovné aktivity (hrové a pracovné kútiky, centrá). Hrové a pracovné centrá sú umiestnené v priestore, ktorý je vybavený účelovo a slúži na spontánne hry detí a učiteľkou plánovanú a riadenú EA. O tematickom zameraní hrových centier a ich obmieňaní rozhoduje učiteľka spolu s deťmi podľa plánovaných činností, zámerov a podľa
záujmu detí o hrové prostredie.
Usporiadanie interiéru tried je situované tak, aby:
- umožnilo deťom komunikáciu pri spoločných činnostiach v hrových skupinách,
- uľahčilo dieťaťu voľný styk s najbližším okolím z hľadiska bezpečnosti, estetiky a funkčnosti
- uľahčilo dieťaťu prístup k hračkám a pomôckam,
- umožnilo dieťaťu plánovať a vytvárať hrové prostredie podľa vlastného zámeru,
- umožnilo dieťaťu poznať vlastné pracovné tempo a umožniť mu uvedomiť si vlastné možnosti,
- umožnilo dieťaťu ponechať vlastný výtvor v prostredí,
- umožnilo dieťaťu tvoriť podľa vlastných predstáv na základe samostatného rozhodovania sa pri výbere činností,
- umožňovalo deťom dodržiavanie vopred stanovených pravidiel ( ukladanie hračiek, manipulácia s predmetmi a učebnými pomôckami),
Priestorové podmienky MŠ spĺňajú hygienické normy a kapacity určené Regionálnym úradom verejného zdravotníctva hlavného mesta Bratislavy.
Exteriér (vonkajšie prostredie) zahŕňa celkový ráz krajiny ( chránená oblasť Devínska Kobyla, Sanberg, alúvia rieky Morava, kultúrne zvyky). Budovy materskej školy sú typizované, ich technický stav sa stále monitoruje a obnovuje – majú nové platové okná a elokované triedy sú zateplené. Exteriérové vybavenie školského dvora postupne revitalizujeme za nové, ktoré spĺňajú štandard EÚ. Preliezky, hojdačky sú pevné a odolné voči mechanickým zásahom a poveternostným vplyvom. Revitalizácia sa nám podarila v rámci projektov Deti v pohybe, Otvorená škola – oblasť športu, Farebný semafor, Človiečik so zelenými palčekmi. Oba detské areály majú k dispozícii pieskoviská, ktoré sú prekryté textíliou. Pieskoviská sú pravidelne kontrolované zamestnancami regionálneho úradu verejného zdravotníctva, podľa pokynov sa prevádzkoví zamestnanci starajú o ich úpravu a hygienu. Veľkú pozornosť venujeme údržbe školských areálov a pokračujeme v starostlivosti o zeleň na školskom dvore, vysadenú v rámci projektov: Enviroprojekt, Sídlisko patrí deťom, Dendro – park. Školský areál je oplotený z bezpečnostných a hygienických dôvodov. Vonkajší priestor školského areálu umožňuje deťom pri pobyte vonku realizovať:
- pohybové činnosti (na náradí, voľné pohybové činnosti),
- tvorivé, konštrukčné a umelecké činnosti,
- komunikačné činnosti (nadväzovanie kontaktov),
- špeciálne činnosti (navodzované alebo vedené učiteľkou).
Pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sú zaistené materiálno-technické podmienky nevyhnutné na ich výchovno-vzdelávaciu činnosť ( bezbariérový prístup). Konkrétne a presné požiadavky na vybavenie, usporiadanie a funkčné členenie materiálneho prostredia materskej školy sú realizované v súlade s Vyhláškou MZ SR č.527/2007 o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež, ako aj zákon 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
1.3 Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní
MŠ pri výchove a vzdelávaní, pri činnostiach priamo súvisiacich s výchovou a vzdelávaním a pri poskytovaní služieb je povinná:
- prihliadať na základné fyziologické potreby detí,
- vytvárať podmienky na zdravý vývin detí a na predchádzanie sociálno-patologických javov,
- zaistiť bezpečnosť a ochranu zdravia detí,
- poskytnúť nevyhnutné informácie na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí,
- vedie evidenciu registrovaných školských úrazov, ku ktorým prišlo počas výchovno- vzdelávacej činnosti alebo činnostiach
organizovaných materskou školou a má poistené všetky deti v prípade úrazu v komerčnej poisťovni. (Metodické usmernenie č. 4/2009-R k zavedeniu jednotného postupu škôl, školských zariadení a vysokých škôl pri vzniku registrovaného školského úrazu a pri evidencii nebezpečných udalostí)
Problematika zaistenia bezpečnosti a ochrany zdravia je aj integrovanou súčasťou obsahu výchovy a vzdelávania v MŠ. Deti sa prostredníctvom tohto obsahu učia chrániť si svoje zdravie a zdravie iných a riešiť na elementárnej úrovni situácie ohrozujúce zdravie.
( Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Vyhláška MŠ SR č.306/2008 Z. z. o materskej škole v znení zmien a doplnkov vyhlášky MŠ SR č. 308/2009 Z. z. Tá v § 7 uvádza základné podmienky a zodpovednosť pri zabezpečovaní bezpečnosti a ochrany zdravia v závislosti od možných spôsobov organizácie výchovy a vzdelávania. Organizovanie školy v prírode bližšie určuje vyhláška MŠ SR č.305/2008 Z. z. o škole v prírode. Zákon č. 355/2007 o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov stanovuje v § 24 základné podmienky ochrany zdravia a bezpečnosti v zariadeniach pre deti a mládež, pričom pre účely tohto zákona je materská škola predškolským zariadením. Tento zákon (spolu s vyhláškou č. 526/2007 Ministerstva zdravotníctva SR, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o požiadavkách na zotavovacie podujatia) v § 25 taktiež stanovuje podmienky tzv. zotavovacích pobytov a v § 26 podmienky prevádzkovania zariadení spoločného stravovania.
Postup pri riešení školských úrazov a nebezpečných udalostí stanovuje Pri ochrane osobných údajov o deťoch, rodičoch, zákonných zástupcoch a zamestnancoch materskej školy sa postupuje podľa platnej legislatívy.
Samozrejmosťou je každodenné poučenie detí o bezpečnosti a ochrane zdravia v materskej škole pri hrách a hrových činnostiach, v pohybových a relaxačných činnostiach, pri pobytoch vonku v areáli a mimo areálu. Všetky aktivity a výlety organizované MŠ sa uskutočňujú podľa vypracovaného plánu organizačného zabezpečenia a s písomným informovaným súhlasom zákonných zástupcov. Zamestnanci sú pravidelne preškolení a poučení technikom o zásadách BOZP a PO prostredníctvom školení a smerníc. V spolupráci RÚVZ Ružinov – Bratislava v sú vykonávané pravidelné kontroly a zistené nedostatky sú bezodkladne odstraňované – zdravotnou službou na základe zmluvy MEDI RELAX s.r.o a referentom MIROMAX BOZP a CO.